כסף ברכה או קללה?

כסף ברכה או קללה?

משחר הציוויליזציה היחס לכסף הוא שנוי במחלוקת, יש שראו בו קללה והיו שראו בו ברכה, היחס לכסף בלט בעיקר בין אלה שהחזיקו בו, לבין אלה שייחלו לו.
אלו שהחזיקו בכסף האמינו שעמלו קשה כדי להשיגו והאמינו שזכו בו בגין עמלם, לעומתם אלו שלו היה הכסף ברשותם האמינו שהכסף הגיע לידיהם של המחזיקים בו בדרכים לא כשרות. וסביב דרך התעשרותם נפוצו כול מיני אמונות ודעות שמלוות אותנו עד ימינו.
המבחן להיותו של כסף קללה, אם מי שמחזיק בו מוכן לוותר עליו? גיבור כזה טרם נימצא. לעומת זה אם נקבל את התזה שכסף משמעותו קללה, אז איך זה שכל אלה שהכסף אינו ברשותם מייחלים ליום שהכסף יהיה ברשותם? והדרכים להשגת הכסף אינן חשובות טוטו לוטו זכיה הגרלה ירושה ועוד.. העיקר שהכסף יהיה ברשותם.
על השפעתו המיסטית של הכסף על אורחות חינו אנחנו יכולים ללמוד מהציטוט "כסף יעוור עיני צדיקים" אם זו התפיסה לגבי כוחו של הכסף מה הפלא שכולם מאוהבים בכסף?

הבעיה במחזיקים בכסף ולא בכסף?

אם נעמיק טיפה ונשאל האם הבעיה היא הכסף או הבעיה היא המחזיקים בכסף? מיד נקבל ערב רב של דעות שמה שמאפיין אותן שהן לא חושבים שהמחזיקים בכסף ראויים לאיכות החיים שהכסף מעניק למחזיקים בו. שהרי הפערים שהכסף יוצר בין איכויות החיים של אלה שמחזיקים בכסף לבין אלה שאינן מחזיקים אינם פרופורציונליים לפערים האנושיים בין אדם לאדם.

תהליך יצירת הכסף בנוי מ -5 אפשרויות:

1. המתעשרים שזכו לכספם בגין כישרון מיוחד בתחומם למשל ציירים נגנים מוזיקאים שחקנים דגולים מה שמאפיין את דרכם להתעשרות היא התהילה והכרת החברה בכישרונם הייחודי, ואותם המתעשרים בגין כישרונם הם מושא להערצה ולחיקויי, כאשר ההתייחסות של החברה לכספם היא שוליית וההתמקדות תמיד היא בכישרונם שהביאה אותם להצלחה.
2. פורצי דרך בתחמם כמו: תומס אדיסון עם המצאת האור האחים רייט שהמציאו את האווירון הראשון, או בייל גייסט ממציא המחשב האישי, או סטיב גובס שראה את עתיד בהתפתחות הטלפון הסלולרי או מרק צוקרברגר ממציא הרשת החברתית פייסבוק, מה שמייחד את האנשים האלה שהכסף שזכו בו הוא תולדה של קידום האמונות האישיות שלהם, הם לא שאפו לכסף הם שאפו לעתיד טוב יותר היה להם חזון והם פעלו להגשימו האחים רייט רצו להעביר אנשים ממקום למקום הם לא חשבו על עשיית כסף

3.. תהליך התעשרות שנוצר מתוקף בלעדיותך או מתוקף חברות בקרטל, מה שמאפשר לגבות מחירים מופרזים בלי כול קשר לתמורה. לדוגמה חברות הכבלים, חברות הסלולר, תאגידי המים, מנהרות כרמל.
4. תהליך התעשרות שנוצר מניצול הזדמנות שהיחיד ראה לפני הרבים למשל כל הראשונים שהגיעו למקום כול שהוא ומכורח ראשוניותם התעשרו
5. תהליך של התעשרות של ניצול הזדמנות, ניצול תלות, ניצול מצוקות, ניצול כי אתה יכול, ניצול כוח, ניצול תמימות, ניצול חוסר ידע, ניצול חסרי ישע.

מהסתכלות ברשימת המתעשרים אנחנו רואים שאלו שזכו לכסף מכורח כשרונם או מכורח חדשנותם זכו גם לתהילת הקהל, גם לכסף רב, הפכו למודל לחיקוי, ומושא להערצה בדורם ובדורות האחרים, תרומתם לחברה ולאנושות איננה נשכחת.
לעומתם אנחנו רואים קבוצות אנשים שהכסף הגיע אליהם לא מכורח יחסי שוויון: אלא מכורח בעלות על משאבים, שליטה, כוח, תלות ניצול מצוקה. בעסקאות האלה אלמנט החוסר שוויון בכוחות בולט, המחזיק במשאב מעביר את התמורה במחיר מופרז במחיר שמתגמל אותו גם על חוסר יעילותו.

איך אמונות ותפיסות שליליות בקשר לכסף מתפתחות?

קל לנצל תמימות של אנשים, ראו את כול סרטי המצלמה הנסתרת, שמוכיחות אלפי מונים באיזה קלות אפשר לעבוד על אנשים, אלה שאותם תמימים שנפלו באותו רגע במלכודת שטמנו להם אינם טיפשים, הם מבינים בסופו של יום שאבדו עליהם, ואת ניסיונם המר הם הופכים לתובנות ואמונות על החיים שמגינות עליהם בפעם הבאה. את אותן אמונות הם מנחילים לסביבתם הקרובה בצורת סיפורים ורכילויות איך סדרו אותם, ולילידיהם בצורת אמונות ותפיסות: כל החברות כל העצמאים כל ספקי השירותים הם רמאים, הם נוכלים, הם מקוללים, הם והכסף שלהם מקולל…

כך על רגל דלותם לעומת כספו ועושרו של העושק מתפתחות אמונות "כסף לא גדל על העצים" "לשמור גרוש לבן ליום שחור" כך אט אט מתפתחות אמונות מצמצמות, אמונות מחלישות אמונות מתגוננות.
גם שהמטרה העליונה של ההזהרה הייתה חיובית להיזהר מפני הניסיון הבא, הרי שעצם הדריכות עצם הצפייה מעצימה את האמונה והופכת אותה למשהו ממשי הרבה יותר ממידתה.

מה מייחד את הכסף לעומת כישרון?

כסף הוא מדיד ניתן לספור אותו לכמת אותו לדרג אותו, כישרון ניתן להעריך לדרג אבל לא לכמת וגם לא ניתן להשוות כישרון בין תחומים שונים לדוגמה דניאל בארנבוים שהוא אחד המנצחים המוערכים בעולם, לכישרונו במוזיקה אין משמעות לדוגמה בתחום הציור.
כסף בניגוד לכישרון הוא מדיד. את עושרו של העשיר ניתן למדוד ולדרג את האנשים לפי כמות הכסף שיש להם. את דרגת הכישרון לא ניתן למדוד גם לא את ההפרש בין האדם המוכשר בתחומו לבין האדם הבא אחריו לא ניתן למדוד, גם לא ניתן להשוות בין בעלי כשרונות בתחומים שונים, אבל כסף הוא מדד אוניברסלי שניתן לדרג בו את כל אחד מבני האדם על פני כדור הארץ על פי מיקומו היחסי בסולם הכסף.

מתי הכסף הוא כסף טוב מתי הכסף נושא ברכה?

כסף זה הדרך של העולם לגמול על פועלו המבורך של האדם. החקלאי זורע את התבואה, מחכה כמה חודשים קוצר את יבולו, ובא על שכרו. כל אדם שיוצא לעבודה בסופו של יום בא על שכרו. הרעיון הגדול שיש שכר לעמלו של האדם, שום דבר בעולמנו אינו חינם וכל דבר יש מחיר.
אנשים יודעים שהם צריכים לשלם על רכישה, או על הזמנת שירות, אבל אנשים לא אוהבים להרגיש שהם יצאו פרירים ששילמו יותר מדי או שהם נוצלו, או קפחו. מסחר הוגן הוא כששני הצדדים קבלו את התמורה ההוגנת לעסקה לשירות לרכישה.

מתי עסקה היא סופר הוגנת?

כאשר מקבל השירות חש שמעניק השירות יצא מגדרו להשביע את רצון מקבל השירות, כאשר מקבל השירות רואה שמה שמניע את נותן השירות זה לא רק התמורה הכספית אלה הרצון האמתי לעזור, כי אז מקבל השירות לא רק שמשלם בנפש חפצה לנותן השירות אלה גם ממליץ עליו וגם משלם לו באהבה ובברכה.
אנשים אוהבים לשלם וגם לברך את מקבל הכסף כשהתמורה מוחשית ומוכחת. כל מוסד יצאת צדיק בנוי על העיקרון של לתת תרומה ממשית ואמית תמורת התשלום

למה יש לשאוף כדי לקבל את הכסף בברכה ובאהבה?

אם אתה איש עסקים אם אתה נותן שירות ואם את מוכר, כל אינטראקציה עם בני אדם צריכה לבוא ממקום של אהבה של עניין של סקרנות של אכפתיות כי אם אלה הערכים שלך אהבה, עניין, סקרנות, אכפתיות, כי אז הכסף יגיע אליך מאליו מבלי שזו יהיה מטרתך, בורא עולם שולח לנו את תגמולו ברוחב לב על האהבה שלנו על דברים שאנחנו אוהבים ועושים מיתוך רצון ובחירה, כי בצלם אלוהים נוצרנו.

אם אתה איש עסקים אם אתה נותן שירות ואם את מוכר, כל אינטראקציה עם בני אדם צריכה לבוא ממקום של אהבה של עניין של סקרנות של אכפתיות כי אם אלה הערכים שלך אהבה, עניין, סקרנות, אכפתיות, כי אז הכסף יגיע אליך מאליו מבלי שזו יהיה מטרתך, בורא עולם שולח לנו את תגמולו ברוחב לב על האהבה שלנו על דברים שאנחנו אוהבים ועושים מיתוך רצון ובחירה, כי בצלם אלוהים נוצרנו

בורא עולם שולח לנו את תגמולו ברוחב לב על דברים שאנחנו אוהבים ועושים מיתוך בחירה ואהבה, מטרתנו בעולם הזה להגשים את עצמנו לעשות את הדברים שאנחנו אוהבים ולא את הדברים שאנחנו חייבים.

About שמריהו יונה

מקדם בעלי עסקים באינטרנט! אני עזר לבעלי עסקים קטנים, בינוניים וגדולים להביא יותר לקוחות לעסק שלהם, ליצור יותר פניות ויותר מכירות ולגרום לעסק שלהם להיות מוביל בתחומו. אני מומחה לקידום עסקים באינטרנט עם רצון לעזור לאנשים: זה מתחיל עם עשרות סרטוני הדרכה שפרסמתי ברשת האינטרנט, עם עשרות מאמרי הדרכה בסגנון "איך לעשות…" בהדרכות וביעוצים הרבים שאני עורך. המומחיות שלי לפתור את הבעיות המורכבות לפתרונות אפשריים לכל אחד.