למה ראש השנה הוא לאו דווקא מצווה דתית?

למה ראש השנה הוא לאו דווקא מצווה דתית?

ראש השנה היהודי הוא הזדמנות לריסטרט לחיים, הוא הזדמנות לכל אחד ליצור את חייו מחדש, במוקד החג היהודי עומד חשבון נפש האישי "תכלה שנה וקללותיה תחל שנה וברכותיה " החשבון נפש מסתיים באמונה שהעתיד יהיה טוב ומבורך מהעבר.
ראש השנה מאפשר למאמין היהודי להסתכל על השנה במבט מפוקח ולבחון את השנה האחרונה במנותק משנים אחרות, דווקא ההסתכלות השנתית נותנת לאדם לתכנן את העתיד במנותק מהעבר, השיגי העבר או כישלונות העבר אינם ערובה להישגי העתיד.
החיים הם כמו גלים הם תנודתיים, כמו עליות וירידות, כמו גאות והשפל, רק שלנו נדמה שאנחנו שרויים בשפל ועוד שפל ועוד שפל את הטוב והיפה שיש בחיים אנחנו מקבלים כמובן מאליו שאיננו חייבים להכיר תודה על מה שיש, אנו מוטרדים וחשים את כאב האין, כל מה שאין בחיינו כרוך בעצב ודיכאון לכן רצוי להכיר את מנגנון החיובית זו שתצמיח לנו חיים טובים יותר.

אינך יכול לשנות את עברך אבל אתה יכול לשלוט בהשפעתו על עתידך

החיים אינם מרבד שטיחים לרגלנו, החיים רצופים במהמורות ובאירועים, ולמרות זאת התוצאות קשורות להתייחסות האישית של כל אחד.
בני האדם בני האדם נולדו בצלם אלוהים והם מושלמים מרגע לידתם כל מה שדרוש להם להצלחה בחיים מצוי אצלם. בני האדם נולדו בני חורין למחשבותיהם לאמונותיהם וליכולותיהם, דווקא חופש הבחירה המוחלט שמאפשר לנו להגיע לפסגת ההישגים האנושיים הוא זה שמאפשר לנו גם להגיע לתחתית הפסגה כי האמונות שיכולים להעלות אותנו מעלה מעלה גם יכולים להוריד אותנו מטה.
צודק מי שאמר שהכול נימצא בראשנו החיים שלנו יהיו בדיוק החיים שנבחר, אם נחליט שהחיים שלנו מאושרים הם אכן יהיו מאושרים בלי קשר למציאות הסובבת אותנו, בדיוק כמו שאם נחליט שהחיים שלנו בזבל אז החיים שלנו יהיו בזבל כי זה מה שבחרנו להאמין שזה ייעודם של החיים. הכל נותן לפרשנות האישית שלנו אין מציאות אובייקטיבית שכולם חווים אותה אדרבא המציאות היא סובייקטיבית ומושפעת מהאמונות הסובייקטיבית שלנו לדוגמה באצטדיון כדורגל צופים 50.000 אנשים, בתום המשחק כמה פרשנויות שונות לדעתכם נקבל לאותו אירוע שזה עתה הסתיים?
חיינו נתונים לפרשנויות שנתנו לאירועים שחווינו עוד בימי ינקותנו, האירועים והחוויות שאז חווינו משפעים ומשליכים על חיינו העכשוויים. האמונות שלנו התגבשו מהפרשנות שהענקנו לאירועים שהתרחשו בעבר מבחינה זו אנו נפעל באירוע הבא ללא שיקול דעת אלה כרפלקס מותנה, כטייס אוטומטי. היתרון של הטייס האוטומטי שפעם אחת מתכנתים אותו והוא שוב ושוב חוזר על פעולתו מבלי שהוא דורש מאתנו בחינה מחודשת של הנתונים.

הכול מתחיל בשינויי אמונות

כל אדם שיאמין שהוא כישלון או שאינו מוצלח, או מקרה אבוד, או שאין לו מזל בחיים, אכן יהיה בדיוק במקום והמצב שהוא מאמין בו שאינו מוצלח, מקרה אבוד ואין לו מזל בחיים. האמונה העצמית שלך היא מגדירה את גישתך לחיים. לכן כל שינוי בהתייחסות לחיים דורש שינוי באמונות והערכים שלנו. הניסיון מראה שאנשים אינם משנים בקלות את ההרגלים והאמונות שלהם, כדי שיתרחש שינויי באמונות צריך משהו טראומתי לקרות בחיים שיגרום לאדם להבין שמה ששרת אותו והיה יעיל עד עכשיו עבורו אינו מקדם אותו.
שינויי מתחיל ברגע שהאדם מפסיק לראות בעצמו קורבן של נסיבות, לוקח אחריות לאירועים מנהל את המציאות הסובייקטיבית לעבר מציאות סובייקטיבית שמקדמת אותו, מעניק פרשנות חיובית לאירועים שסביבו.
שינוי אמונות משפיע על השיח האישי על הדיאלוג שבין האדם לבינו, החלפת השיח האישי מאפשרת את החלפת הפרשנות לאירועי העבר מאפשרת דיאלוג חדש ונקודת ראייה חדשה ורעננה שמקדמת ומעצימה את השינוי.
לדוגמה לקיחת אחריות בחר אירוע מעברך ושאל את עצמך מה הייתה תרומתי להתהוות האירוע ואיך יכולתי להשפיע על קבלת תוצאה אחרת לאותו אירוע

"האדם המושלם אינו אלא יציר דמיוננו" (קארל יונג )

בני אדם מאמינים לרוב שהדשא של השכן ירוק יותר, האמונה שהאחר הוא מוצלח יותר, חזק יותר, מיומן יותר ,מוכשר יותר מבוססת על הסתכלות חיצונית ועל תפיסה סובייקטיבית של האחר. מאחר ולבני האדם אין יכולת להציץ פנימה לנבכי נשמתו של האחר ולראות את האחר על כל חלקיו החזקים והחלשים אנו מתפתים לראות רק את הצדדים הזוהרים של האחר. כל בני האדם נולדו בצלם אלוהים אבל אינם מושלמים. כל בני האדם זקוקים לעזרה כל שהיא כדי להיות טובים יותר.

מהי צמיחה?

צמיחה היא תהליך רגשי שהאדם מתעמת עם אמונותיו וערכיו כדי לשפר את עצמו כאדם. חיבוטי הנפש, חיפוש הדרך, הסירוב להתפשר עם הקיים סופם שיקדמו אותך צעד קדימה לעבר גילוי האני, לעבר שלוות הנפש.

לסיכום:

ראש השנה מאפשר לנו בכול שנה לעצור לרגע ולעשות חשבון נפש ולבחור את יעדנו לשנה הקרובה, מאפשרת לנו לבחון את הישגינו, לבחון את מעשנו, זמן לחשבון נפש ולתיקון.

About שמריהו יונה

מקדם בעלי עסקים באינטרנט! אני עזר לבעלי עסקים קטנים, בינוניים וגדולים להביא יותר לקוחות לעסק שלהם, ליצור יותר פניות ויותר מכירות ולגרום לעסק שלהם להיות מוביל בתחומו. אני מומחה לקידום עסקים באינטרנט עם רצון לעזור לאנשים: זה מתחיל עם עשרות סרטוני הדרכה שפרסמתי ברשת האינטרנט, עם עשרות מאמרי הדרכה בסגנון "איך לעשות…" בהדרכות וביעוצים הרבים שאני עורך. המומחיות שלי לפתור את הבעיות המורכבות לפתרונות אפשריים לכל אחד.